خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان بیماران مبتلا به لوپوس که به داروهای خود پایبند هستند، کمتر است

11فوریه 2020 - یک مطالعه ی جدید از دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان داد در بیماران مبتلا به لوپوس که داروهای خود را طبق دستور تجویز شده، استفاده می کنند، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، که عارضه ی شایع بیماری لوپوس است، بسیار کم تر می باشد.

به ویژه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که به طور مداوم داروهای ضد مالاریا مانند هیدروکسی کلروکین مصرف می کردند، در مقایسه با کسانی که پایبندی دائمی به مصرف این دارو نداشتند، 39 درصد کمتر بود.

لوپوس، که با علایمی مانند بثورات صورت، خستگی مداوم و درد مفاصل شناخته می شود، یک بیماری خود ایمنی است که می تواند تقریباً در همه اعضای بدن، التهاب مضر ایجاد کند. این بیماری حداقل پنج میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است و هیچ درمانی برای آن تاکنون شناخته نشده

است.

دکتر Mary de Vera، نویسنده ارشد این مقاله و استاد علوم دارویی UBC گفت: داروهای ضد مالاریا به طور فعال برای درمان طولانی مدت علائم لوپوس استفاده می شوند. اکنون ما می دانیم که اگر این داروها بر طبق مدت زمان لازم که برای بیمار تحویز شده است، مصرف گردند، می توانند از بیماران در برابر دیابت نوع 2 محافظت کنند.

محققان دریافتند که برای ایجاد این اثر محافظتی، بیماران باید حداقل 90 درصد از مدت زمان تجویز شده، از این دارو استفاده کنند و بموقع داروی خود را خریداری کرده و مصرف آن را فراموش نکنند.

دکتر de Vera، افزود: یافته های ما نشان می دهد که مزایای این داروها در کاهش خطر دیابت، منوط به پیروی از برنامه درمانی تا زمان لازم است.

محققان داده های مربوط به 1،498 بیمار مبتلا به لوپوس در بریتیش کلمبیا را مورد مقایسه قرار دادند. مقایسه نسخه ها، ویزیت های مراقبت های بهداشتی و بستری ها در طی یک دوره چهار ساله انجام شد.

دکتر de Vera، دانشمند تحقیقاتی در زمینه ی آرتروز در کانادا، گفت:قبل از این مطالعه، ما متوجه شده بودیم که از 43٪ تا 75٪ از بیماران مبتلا به لوپوس، داروهای خود را طبق دستورالعمل تجویز شده، مصرف نمی کنند. آنچه که ما نمی دانستیم این بود که این عدم پایبندی به مصرف دارو چه تأثیری بر دیابت که یک عارضه جدی از بیماری لوپوس است، دارد. اکنون، برای اولین بار، ما ایده خوبی در این باره بدست آورده ایم.

دکتر de Vera و همكارانش هم اكنون در حال مطالعه ی علل عدم پایبندی به مصرف داروها توسط این بیماران و یافتن راه هایی برای حمایت بهتر از آنها هستند.

وی گفت: برای مبتلایان به لوپوس، پیشگیری از دیابت نوع 2 بسیار مهم است. دیابت می تواند منجر به بسیاری از عوارض دیگر مانند نوروپاتی ، بیماری قلبی عروقی و نارسایی کلیوی شود. با توجه به پیامدهای بارز عدم پیروی از درمان لوپوس، تحقیقات آینده باید بر روی توسعه و آزمایش راه هایی برای بهبود پایبندی به داروهای ضد مالاریامتمرکز شود.

این مطالعه اخیراً در ژورنال Arthritis Care & Research منتشر شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200211/Lupus-patients-who-adhere-to-medications-have-lower-risk-of-type-2-diabetes.aspx